Thursday 15 December 2011

Di mana TAHAP kita . .



Allahuakhbar.. Allahuakhbar.. Allahuakhbar..
Begitu banyak kekurangan diri . Hari-hari berbuat dosa , walaupun sebesar zarah tanpa disedari . Begitu lalai nye aq . Bila difikirkan balik , di mana dah tahap kita di sisi Allah . Malu nye aq dgn Dia . Walaupun hari-hari juga kita berbuat kebaikan walau 1 hal , jika tidak dijaga dgn baik contoh mengungkit , riak , dll yg menimbulkan perasaan menyesal dan mengeluh maka pahala yg ikhlas kita buat akan menjadi sia-sia . " Bukan susah untuk menjadi susah dan bukan senang untuk menjadi senang" . Allah swt adalah penilai yg terbaik untuk setiap hamba2 Nya .

Kadang-kadang aq konfius buntu mana yg betul2 benda baik untuk aq lakukan dan mana yg buruk untuk aq hindari nye . Apa-apa hal sebenarnya kita kena berusaha , tawakkal , redha , sabar dan sentiasa bersyukur dgn ujian mahupun nikmat yg diberi olehNya . 

Aq sebenarnya masih lagi tercari-cari di mana sumber kekuatan aq , semangat aq , kebolehan aq untuk menutup perasaan cemas , takut , khuatir or nervous aq semuanya supaya dapat mengalahkan sifat malu tdk bertempat , sisa saki baki sifat malas yg terdapat dlm diri agar boleh berjuang untuk agama dan sentiasa mencari keredhanNya . 

Allah.. Allah.. Allah..

Teringat akan kekasihku di mana sifat-sifat dan akhlaknye membuatkan aq terpegun untuk mengikuti gerak geri dlm seharian . InsyaAllah , wahai Rasulullah kekadang aq masih lagi berkeras hati tak nak buat setengah sunnah mu yg mungkin bagi diriku ia nya 'berat' . Walhal malas . MasyaAllah..

Astaghfirullah al-azim3x..

Ya Allah , akanku berusaha insyaAllah . Cakap dan tanya pada diri , memang senang lidah tdk bertulang tetapi ketajaman berbicara kosong hasilnya buat apa jikalau tdk berusaha untuk melakukannya . pesan ulama "Dosa yang menyebabkan engkau menangis lebih baik daripada kebaikan yang menimbulkan rasa takbur" dan LATIH lah hati supaya selalu berkata , “Aku sedang diperhatikan oleh Allah swt".

Sama-sama men'tarbiyah diri sendiri sebelum mengajak saudara seagama ke arah jalan menuju menghadap Pencipta kita :)  

No comments:

Post a Comment